Jos ei heilaa helluntaina


  
Helluntailla on pitkä kristillinen historia. Alkuaan se oli kanaanilais-israelilainen viljanleikkuujuhla, jota yhä vietetään Pyhän Hengen vuodattamisen kunniaksi. Almanakassa se on 50. päivänä pääsiäisestä, ajankohdan vaihdellessa toukokuun 10. päivästä kesäkuun 13. tai 14. päivään. Suomessa sitä vietettiin kaksipäiväisenä, mutta 1970-luvun alussa se muutettiin yksipäiväiseksi, kun maanantai siirrettiin sunnuntaiksi ja lauantai yhdistettiin siihen. Ensimmäisen helluntain kansanomaiset tavat ja ilonpito olivat kuitenkin tunnusomaisia sen vietolle aina viime vuosisadalle asti.

Ja nythän on taasen helluntai, Larin Kyöstin tuttua tutumpi kansanlaulu kiteyttää säkeissään monipuolisesti helluntaihin kuuluvat odotukset.
Nyt on helluntai, suvisunnuntai, kevät tautisen talven voitti. Vanhalle kansalle ruuan saanti ja sään tarkkaileminen oli tärkeämpää kuin kaikki se ilonpito, joka kuului juhlaan. ”Jos helluntaina sataa, niin sataa joka päivä juhannukseen saakka” tai ”Jok´ ei helota helluntaina, se ei helota koko kesänä”. Nykyihminenkin muistaa sanonnan ”Kun on helle helluntaina, niin on pakkanen Paavalina (25.1.)” tai toisinpäin. Kaikki tuo oli tuikitärkeää talonpojalle sadon saamisen suhteen, sillä hän luotti omaan, luonnon käyttäytymiseen liittyvään sääkirjaansa lujemmin kuin painettuun tekstiin. Helluntaiksi odotettiin tähkän pilkistävän syysviljojen korresta: ”Ei tähätöntä helluntaita, ei heeltämöntö Jussia eikä jyvätöntä Jaakkoa”.

Helluntain osuessa toukokuulle ruokavarastot olivat tyhjät, mutta kesä oli jo ovella. Kaiken pelastivat maito ja munat. Muniksi kelpasivat myös luonnonlintujen munat ja osan talvesta ummessa olleet lehmät lypsivät ruokaisasti laitumelle päästyään. Runsasta maitomäärää alettiin juoksuttaa ja siitä valmistettiin juustoa ja viiliä sekä helluntaiksi munamaitoa. Nälkä ajettiin ulos talosta ja siirryttiin helluntain ilonpitoon.

Nyt on helluntai, suvisunnuntai. Nyt on laulun ja soiton aika, nyt on nuoruuden suurin aika. 
Juhlinta aloitettiin helluntaisaunassa uusilla vihdoilla. Kylpemisen jälkeen tytöt siirtyivät ulos alastomina ja heittivät vastat saunan katolle. Sitten saurasi ennustelu sen perusteella, mihin suuntaan vastan tyvi osoitti. Jos heittäjä oli naimaton ja tyvi osoitti poispäin, se kertoi siitä, missä päin tuleva sulho majaili. Jos se taas osoitti pihaan, oli odotettava seuraavaan vuoteen. Saunomiseen liittyi myös neidon naimaonnen nostattaminen ja lemmennostosanat: ”Nouse lempi liehumahan, kunnia kapuamahan.” Helluntaina pukeuduttiin parhaimpiin, tanssittiin ja laulettiin sekä yritettiin monenlaista poikien huomion saamiseksi. Olihan kesän kaunein aika ja paras tunnustus oli kuulla tunnustus:”Heilani on kuin helluntai.” Toisin sanoen tytöt tytästelivät ja poijat pojastelivat. Jos ei tärpännyt sulhon suhteen, oli tapana sanoa:” En joutunut joululle, enkä päässyt pääsiäiselle, vaan kyllä heilun helluntaina.” Jos mielitietty löytyi, kävi usein niin, että kesäheilasta tuli morsian ja syksyllä aviovaimo. Helluntaina heiluminen oli kantanut hedelmää!


Marjut Kekäle
8.4.2018

Takaisin