Hiljainen sukupolvi



Talvi- ja jatkosotaa on käsitelty pitkään kuin lapsia ei olisi ollut olemassakaan. Heidän uskottiin sopeutuvan melkein mihin vain. Lyhyt on lapsen suru, oli tapana sanoa. Tämä hiljainen sukupolvi on jäänyt vanhemman veteraanipolven ja suurten ikäluokkien väliin. Sen ääni on ollut vaimeampi kuin sodanjälkeisen ikäpolven, eikä se ole vaatinut itselleen erityiskohtelua. Vain vähän on aikanaan kuunneltu kertomuksia niiltäkään lapsilta ja nuorilta, jotka joutuivat suoraan kosketuksiin vihollisten kanssa. 
Sotaorvoksi jääneiden lukumäärä on käytännössä ollut paljon, jopa tuhansia julkisuudessa esitettyjä arvioita suurempi, koska isän kuolintapa määritteli orpouden lajin: sotaorpostatus saatettiin evätä esimerkiksi lapsilta, joiden sotilasisä oli kuollut itsemurhaan, sotilaskarkurina tai onnettomuudessa kotirintamalla.
Sotaorpojen joukossa oli satoja täysorpoja. Heidän asemaansa vaikutti se, olivatko he kotoisin kaupungista vai maalta. Vaikka huutolaisjärjestelmä oli virallisesti jo lakkautettu, saattoi joistakin maaseudulla eläneistä täysorvoista tulla kuin huutolaisia, jos heillä ei ollut sukulaisia, jotka olisivat ottaneet heidät hoiviinsa. Heitä otettiin taloihin halvan työvoiman tarpeessa. Kaupungeissa eläneet täysorvot, jotka jäivät vaille sukulaisten apua, joutuivat useimmiten lastenkotiin.
Rintamalla kuolleiden vainajien kuljettaminen kotiseudulle hautaan on ollut monissa maissa harvinainen käytäntö. Suomessa tämä oli yleistä ja merkitsi sitä, että osa sotaorvoista näki isänsä arkussa kuolleena. Sodan raatelemaa ruumista on käyty tunnistamassa tai hautajaisten yhteydessä arkku on avattu. Kokemus on ollut järkyttävä. Joissakin arkuissa on ollut teksti, joka on kieltänyt arkun avaamisen. Aina kieltoa ei ole toteltu.
Lapsen huoli äidin pärjäämisestä yksin ilman perheen isää on monta kertaa peittänyt alleen isän ikävän. Sankarihaudalla äitien ei sopinut itkeä kovaan ääneen, murheessaan piehtaroiden. Kunnon isänmaallinen suomalainen suri lähimmäisensä menetystä hiljaa, vaieten. Tuskat ja murheet padottiin työntekoon.
Sotaleskien uudelleen avioitumista edistettiin valtion toimesta maksamalla ns. myynirahaa, eli kolmen vuoden huoltoeläke kerralla jos avioitui uudestaan. Eniten avioliittoja solmittiin heti sodan jälkeen vuosina 1945–46. Silloin moni sotaorpo sai isäpuolen, harva sodassa traumatisoituneesta miehestä kuitenkaan menetetyn isän korvikkeen.
Sotaorpojen turvaksi säädetyn lain suomaa ammattiopetusta annettiin periaatteessa lapsen omalle alalle, toisin sanoen ammatteihin, jotka vastasivat lapsen sosiaalista asemaa. Kaikilla ei ole ollut tietoa lain suomasta mahdollisuudesta, mutta monelle vähävaraiselle sotaorvolle se on avannut mahdollisuuden päästä osalliseksi kasvavasta koulutustarjonnasta.  Kaikkein kiivaimpana jälleenrakennusaikana Suomeen kaivattiin enemmän ruumiillisen kuin henkisen työn tekijöitä. Silloin kansakoulusta tai keskikoulusta lähdettiin suoraan työelämään.
Sotavuosien ajan yleiseen sosiaalipoliittiseen ja ideologiseen linjaan isänmaan puolesta yli luokka-, kieli- ja puoluerajojen liittyi sotakummitoiminta. Kummisuhteen tuli olla mahdollisimman läheinen, ja äideille oli annettava henkistä tukea kasvatustyössä. Sotakummitoiminnasta tuli kansanliike, johon tuhannet yksityishenkilöt ja yritykset osallistuivat. Kansainväliset kummisuhteet säilyivät monessa tapauksessa 1950-luvun lopulle saakka. Henkilö- ja työpaikkakohtaiset kummisuhteet olivat suosittuja sodan kestäessä, mutta 1944 jälkeen kotimaiset lahjoitukset loppuivat. Asevelihengen aika oli ohi.
Kummilahjoilla oli myös taloudellista merkitystä, sillä sota-aikana kuukausiavustukset vaihtelivat sadan ja viidensadan välillä, kun esimerkiksi sotamiehen lesken huoltoeläke vuoden 1941 tapaturmalain mukaan oli 480 markkaa kuukaudessa. Suomalaisten sotaleskien eläketurva oli vuonna 1953 vajaa 10 % kirvesmiehen vuosiansiosta ja heikompi kuin muissa sotaa käyneissä Länsi-Euroopan maissa.
Muistot lapsuudesta eivät ole pelkästään kielteisiä. Monet ovat kokeneet sodan opettaneen heille sopeutumiskykyä ja joustavuutta, joita tarvitaan myös oman aikamme muutoshakuisessa yhteiskunnassa.
Sotansa sotinut, nuoruuteensa pettynyt sukupolvi alkoi rauhan tultua rakentaa seuraaville sukupolville hyvinvointivaltiota.

Kuopiossa keväällä 2011
Aino Tapaninen